05 February 2009

La Chute

Trebuie să fii om înainte de a fi profesor.
Ieri mi-au fost citite ideile, cuvânt cu cuvânt, şi mi s-a spus că le-am plagiat. Pe de o parte, după ce îţi trec nervii, aproape că te simţi bine că ai trecut drept unul dintre marii filozofi ai secolului XX. Pe de altă parte, îţi vine să renunţi la tot ştiind că nu ai cum să îţi scoţi creierul, să îl aşezi pe masă şi să le dovedeşti că toate acele idei au venit de acolo.
Timp de aproape trei ani, în cadrul modulului psiho-pedagogic, am învăţat că sistemul nostru de învăţământ se duce pe apa sâmbetei şi că aproape tot ce e în afară e mai bun. Şi tu stăteai acolo, luându-ţi notiţe, pregătindu-te să faci parte dintr-un sistem atât de slab. Daţi-mi voie să le dau dreptate. Nu veniţi să îmi spuneţi că nu e aşa, că „uite câţi oameni mari are ţara noastră”. În primul rând, ţara noastră A AVUT oameni mari. În al doilea rând, ei ar fi fost şi mai mari dacă nu s-ar fi născut în România. Ne batem cu pumnii în piept şi strigăm cât ne ţin plămânii că suntem cei mai tari exact atunci când nu e cazul. Sistemul nostru te îngroapă ca individ, îţi distruge personalitatea, îţi răpeşte şansa de a te dezvolta pe mai multe planuri, te obligă să studiezi tot ce nu te interesează şi nu îţi va fi de folos vreodată. Explicaţia umilă şi cea mai stupidă era următoarea: „Aşa vă formaţi cultura generală.” Îmi era clar atunci, ca şi acum de altfel, că acei oameni trăiseră într-o grotă. Nu peştera lui Platon, ci una în care domneşte cea mai adâncă beznă. Sistemele de învăţământ din alte ţări îţi dau posibilitatea de a alege exact materiile care te atrag. Din cauza asta au oameni de ştiinţă mai buni, actori mai buni, pictori mai talentaţi. Din cauza asta totul e „mai bun la ei decât la noi”. Dacă nu vrei să faci chimie, nu faci (şi vai, poate nu o să vă vină să credeţi, dar o să fiţi fericiţi şi o să aveţi succes în viaţă şi fără să ştiţi tabelul lui Mendeleev). O.K., e foarte important să nu turnaţi apă în acid sulfuric. Dar vă întreb, voi aveţi acid sulfuric în casă? E ca şi cum cineva ar începe să îmi spună ce materiale să nu combin pentru a nu face o bombă. Pentru că nitroglicerina e la îndemâna oricui, ştiţi voi, ca acetona. Sau dacă pui sulfat de sodiu în loc de detergent în maşina de spălat?
Am bătut câmpii atât pentru a încerca să vă arăt cât de inutile sunt lucrurile pe care, chipurile, le învăţăm (după test, ştergem totul cu buretele). Aş mai vrea să povestesc despre cum unii profesori te distrug ca om, despre cum ei sunt cei care te fac să nu mai ai încredere în tine, despre cum ajungi să îi urăşti şi să le doreşti lucruri îngrozitoare. Nu sunt lucruri inventate. Orice elev/student a simţit măcar o dată dorinţa de a-şi vedea profesorul „preferat” cu un picior rupt. Nu neg faptul că există şi profesori minunaţi, nişte oameni care au devenit profesori din dorinţa de a forma oameni, de a-i purta spre culmile succesului. Din păcate, sunt prea puţini şi pe cale de dispariţie.

6 comments:

  1. Anonymous18:45

    Inteleg ce spui si sunt cu totul de acord cu sistemul romanesc de invatamant, chiar daca eu am putut in ultimii doi ani de facutate sa-mi aleg 80% din materii. In plus, tot eu am cumparat un spray cu miros de flatulenta, cu care sa-l dau in zona sezutului pe Profesorul Opris, la un eveniment de gen sustinere publica de teza de doctorat. Nu l-am mai dat, nu pentru ca l-as fi iertat, ci pentru ca m-a satisfacut suficient ideea.

    In alta ordine de ide, am totusi cu ce sa te contrazic, dar nu o fac acum.

    ReplyDelete
  2. Hmm, sa inteleg ca exista puncte cu care nu esti de acord. Ma intreb totusi care ar putea fi.

    ReplyDelete
  3. Eu, in schimb, sunt total de-acord cu ce ai zis. Am simitit-o de nenumarate ori pe pielea mea. Si eu am avut destui profesori "preferati". Sunt atat de putini profesori care sa fie buni pedagogi. Iar sistemul de invatamant de varza. Simt cum scoala imi striveste orice urma de creativitate. Simt cum creierul imi e sufocat de un val de informatii absolut INUTILE. De profesori nu mai zic nimic. E mai intelept sa ma abtin. Imi pare rau ca a trebuit sa treci prin asa ceva:(.

    ReplyDelete
  4. Ma bucur ca esti de acord cu mine. Nu stiu ce argumente contra ar putea aduce altcineva. Realitatea e cel mai bun argument pro.

    ReplyDelete
  5. Anonymous22:08

    I agree, mai ales la ce ai spus despre sistemul romanesc de invatamant care distruge individul si cultiva turma(in cazul profesorilor, am avut mare noroc numai de oameni misto sau cel putin ok!) Cat despre lucrurile inutile zic decat atat - am facut chimie si eram pretty good, dar nu imi amintesc nimic (nici macar ca nu trebuie sa pui apa in acid sulfuric):) si am decat 23 de ani!!!!

    ReplyDelete
  6. :)) Acum stii! Uite un sistem prin care ne facem cultura generala. Citind singuri!

    ReplyDelete

With the past, I have nothing to do; nor with the future. I live now. Ralph Waldo Emerson

Don’t pray when it rains if you don’t pray when the sun shines.




îmi ţin fericirea în buzunare, în zeci de buzunare cusute pe dos.

My photo
scriu pentru mine, ca să cresc mare